Παίρνοντας αφορμή την απορία του πολύ καλού φίλου νέου μελισσοκόμου Θόδωρου από την Κομοτηνή(με το εξαιρετικό κόκκινο κρασί!!!) για το πως είναι το καπάκι παλαιού τύπου ''Νομαδική''!!!, λαμβάνοντας υπόψιν και τα σχόλια του Γιάννη( και εμείς έχουμε δουλειές αλλά δεν χανόμαστε έτσι..) και του π.Σπύρου(πάντα σωστός στις αναρτήσεις),του Γιάννη είπα να μοιραστώ τους προβληματισμούς που με απασχολούν εδώ και καιρό με φίλους πιο έμπειρους, πιο παλιές ''καραβάνες''!!!
Γύρω στα 1990, εάν δεν κάνω λάθος, παρακαλώ διορθώστε με( για ιστορικούς λόγους) , λανσαρίστηκε σαν νέο καπάκι το τύπου ''Αυστραλίας'', το οποίο αμφιβάλλω εάν κυκλοφορεί στην γενέτειρα του Αυστραλία!!!(εάν τελικά όντως γεννήθηκε εκεί ή κάπου στην Ελλάδα!!!), με λίγα πλεονεκτήματα αλλά κατά την γνώμη μου με περισσότερα και πιο σοβαρά μειονεκτήματα.
Αρχικά, ας παρουσιάσουμε το καπάκι παλαιού τύπου ''Νομαδική''!!!
αποτελείται απο τρία μέρη:
το εξωτερικό καπάκι από ξύλο(στο οποίο υπάρχει η παραλλαγή με ελεγχόμενη τρύπα στην μέση)
το εσωτερικό καπάκι(χειμωνιάτικο) 51cm Χ 42 cm με 2 cm ύψος(καλύτερα είναι για να χωρούν και τα σακχαροζύμαρα να είναι 3-4 cm ) και 4,5cm βάθος- περιμετρικά
καπάκι μεταφοράς με σίτα 51cm Χ 42 cm με 3 cm ύψος και 5,0cm βάθος- περιμετρικά
η εσωτερική πλευρά
το ύψος από το δάπεδο είναι 36 cm (με το καπάκι μεταφοράς)
το ύψος από το δάπεδο: με το καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι είναι 38 cm
το ύψος από το δάπεδο: με το καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι + εξωτερικό καπάκι είναι 40 cm
το καπάκι κατα μήκος περισσεύει κατά 4 cm δηλ. το σώμα της κυψέλης ειναι 51cm + 1,5 cm πάχος καπακιού +1,5cm πάχος καπακιού =54cm, το εξωτερικό καπάκι ειναι 58cm μήκος άρα περισσεύουν 4 cm
από τα πλάγια περισσεύουν 2 cm
το ''περίφημο'' καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' 7,5 cm σε ύψος
τα γνωστά προβλήματα με την υγρασία(στα σόκορα)
το ύψος από το δάπεδο: κινητή βάση + γονοφωλιά + καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' είναι 40 cm το ίδιο με το πλήρες καπάκι παλαιού τύπου(καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι + εξωτερικό καπάκι).
Εάν αφαιρέσουμε το χειμωνιάτικο καπάκι, γλιτώνουμε 2 cm σε ύψος.
Πλεονεκτήματα (+)χρήσης σε καπάκι παλαιού τύπου ΄΄Νομαδική΄΄:
Πλεονεκτήματα (+)χρήσης σε καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'':
Προσωπική μου γνώμη είναι ότι το καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' είναι η πηγή των περισσότερων προβλημάτων στην σύγχρονη μελισσοκομία( προβληματική διαχείμανση, παράλογες απώλειες μελισσών κατά τον χειμώνα, δύσκολο ξεκίνημα την άνοιξη, ασθένειες λόγω πλήρους εξασθένησης των μελισσών,κλπ).
Γύρω στα 1990, εάν δεν κάνω λάθος, παρακαλώ διορθώστε με( για ιστορικούς λόγους) , λανσαρίστηκε σαν νέο καπάκι το τύπου ''Αυστραλίας'', το οποίο αμφιβάλλω εάν κυκλοφορεί στην γενέτειρα του Αυστραλία!!!(εάν τελικά όντως γεννήθηκε εκεί ή κάπου στην Ελλάδα!!!), με λίγα πλεονεκτήματα αλλά κατά την γνώμη μου με περισσότερα και πιο σοβαρά μειονεκτήματα.
Αρχικά, ας παρουσιάσουμε το καπάκι παλαιού τύπου ''Νομαδική''!!!
αποτελείται απο τρία μέρη:
- το εξωτερικό καπάκι από ξύλο, παντού!!, και λαμαρίνα διαστάσεων 47 cm πλάτος Χ 58 cm μήκος Χ 7,5 cm ύψος(θα προτιμούσα να είναι μακρύτερο) με 1,5 cm πάχος ξύλου
- το εσωτερικό καπάκι(χειμωνιάτικο)
- το καπάκι μεταφοράς με σίτα
το εξωτερικό καπάκι από ξύλο(στο οποίο υπάρχει η παραλλαγή με ελεγχόμενη τρύπα στην μέση)
το εσωτερικό καπάκι(χειμωνιάτικο) 51cm Χ 42 cm με 2 cm ύψος(καλύτερα είναι για να χωρούν και τα σακχαροζύμαρα να είναι 3-4 cm ) και 4,5cm βάθος- περιμετρικά
καπάκι μεταφοράς με σίτα 51cm Χ 42 cm με 3 cm ύψος και 5,0cm βάθος- περιμετρικά
η εσωτερική πλευρά
το ύψος από το δάπεδο είναι 36 cm (με το καπάκι μεταφοράς)
το ύψος από το δάπεδο: με το καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι είναι 38 cm
το ύψος από το δάπεδο: με το καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι + εξωτερικό καπάκι είναι 40 cm
το καπάκι κατα μήκος περισσεύει κατά 4 cm δηλ. το σώμα της κυψέλης ειναι 51cm + 1,5 cm πάχος καπακιού +1,5cm πάχος καπακιού =54cm, το εξωτερικό καπάκι ειναι 58cm μήκος άρα περισσεύουν 4 cm
από τα πλάγια περισσεύουν 2 cm
το ''περίφημο'' καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' 7,5 cm σε ύψος
τα γνωστά προβλήματα με την υγρασία(στα σόκορα)
το ύψος από το δάπεδο: κινητή βάση + γονοφωλιά + καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' είναι 40 cm το ίδιο με το πλήρες καπάκι παλαιού τύπου(καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι + εξωτερικό καπάκι).
Εάν αφαιρέσουμε το χειμωνιάτικο καπάκι, γλιτώνουμε 2 cm σε ύψος.
Πλεονεκτήματα (+)χρήσης σε καπάκι παλαιού τύπου ΄΄Νομαδική΄΄:
- Άριστη διαχείμανση τον χειμώνα(πλήρη μόνωση, έλλειψη υγρασίας).
- Άριστη συμπεριφορά στις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού(καύσωνα).
- Άριστη μεταφορά ειδικά σε πλοία(πχ Θάσο, Σποράδες, Κυκλάδες, Δωδεκάνησσα), κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, από στεριά σε νησί,απο νησί σε νησί.
- Αύξηση διάρκειας ζωής των κυψελών( κινητές βάσεις, γονοφωλιά) λόγω μικρότερης επαφής των ξύλινων μερών με το νερό της βροχής.
- τα μελίσσια είναι πιο κοντά στην φυσική τους φωλιά( το μελίσσι θέλει ΤΑΒΑΝΙ!!!).
- ευκολότερη συλλογή πρόπολης, με σίτες πρόπολης που εξέχουν, χωρίς κίνδυνο από υγρασία.
- Κατά την μεταφορά, επειδή προεξέχουν τα καπάκια ,γύρω-γύρω,θα πρέπει να βγαίνουν και οι κυψέλες μονές ή πολυόροφες να μένουν μόνο με το καπάκι μεταφοράς με σίτα και τα καπάκια ''πιάνουν'' περίσσειο χώρο στο φορτηγό μεταφοράς.
- Αυξημένο κόστος υλικών πλήρης κυψέλης(καπάκι μεταφοράς + χειμωνιάτικο καπάκι + εξωτερικό καπάκι).
- Αυξημένο βάρος κυψέλης λόγω πολλών υλικών.
- Επιβάλλεται η χρήση βαριού αντικειμένου(πέτρα, τούβλο) πάνω στο καπάκι, διότι είναι επιρρεπή στους δυνατούς ανέμους.
- Δυσκολία στην χρήση ζυμαριού(ειδικά εάν ήταν πάνω από 3 cm ύψος δεν χωρούσε) και πιάτου με σιρόπι.
Πλεονεκτήματα (+)χρήσης σε καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'':
- Γρήγορη μεταφορά και ντάνιασμα στα φορτηγά μεταφοράς
- Γρήγορη επιθεώρηση στον μισό χρόνο(έλεγχος, τροφοδοσία τροφών).
- Μειωμένο κόστος υλικών πλήρης κυψέλης( μόνο ένα καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' παρά τρία μέρη).
- Μειωμένο βάρος κυψέλης.
- Χείριστη διαχείμανση τον χειμώνα(απουσία μόνωσης, κίνδυνος υγρασίας).
- Χείριστη συμπεριφορά στις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού(καύσωνα).
- Χείριστη μεταφορά ειδικά σε πλοία(πχ Θάσο, Σποράδες, Κυκλάδες, Δωδεκάνησσα), κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, από στεριά σε νησί,απο νησί σε νησί ,λόγω μη επαρκούς αερισμού από τις πενιχρές τρύπες αερισμού(που συνήθως είναι σφραγισμενες με πρόπολη) με άμεσο κίνδυνο θερμοπληξίας.
- Μικρότερη διάρκειας ζωής των κυψελών( κινητές βάσεις, γονοφωλιά, καπάκια) λόγω μεγαλύτερης επαφής των ξύλινων μερών με το νερό της βροχής και τον ήλιο.
- Σχηματισμός ''γλωσσών'' απο κηρήθρα μεταξύ των πλαισίων και το καπακιού.
Προσωπική μου γνώμη είναι ότι το καπάκι τύπου ''Αυστραλίας'' είναι η πηγή των περισσότερων προβλημάτων στην σύγχρονη μελισσοκομία( προβληματική διαχείμανση, παράλογες απώλειες μελισσών κατά τον χειμώνα, δύσκολο ξεκίνημα την άνοιξη, ασθένειες λόγω πλήρους εξασθένησης των μελισσών,κλπ).
5 σχόλια:
Πολύ σωστά όλα!!!!!
Ένα ακόμα μειονέκτημα στο πρώτο ήταν αδύνατη η τοποθέτηση πιάτου και ζαχαροζύμαρου εκτός μόνο αντί αυτής της σήτας μεταφοράς τοποθετούνταν η άλλη που ήταν μισός τροφοδότης μισός σήτα αερισμού.
Καλό βράδυ.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Νομίζω πολύ σωστό το άρθρο. Η βασική στάση που έχω αποδεχτεί και εφαρμόζω είναι να μην υπάρχει κανένα ρεύμα αέρα μέσα στην κυψέλη χειμώνα - καλοκαίρι. Το ρεύμα αέρα είναι διαφορετικό πράγμα από τον αερισμό. Αυτό με τα καπάκια Αυστραλίας είναι αδύνατο. Πάντως αυτό το θέμα αποτελεί αφορμή για μεγάλες εντάσεις στις μελισσοκομικές συζητήσεις...
Τι κάνει το marketing !!
Εδώ είμαι!!! :)
Πολύ ωραία παρουσίαση.
Δημοσίευση σχολίου