Ένας μελισσοκόμος και μια αγρότισσα ένωσαν τις ιδιότητές τους και έβγαλαν το πρώτο μέλι λεβάντας σε μορφή κρέμας στην ελληνική αγορά, ενώ μέσα σε μόλις ένα χρόνο πέτυχε την παρουσία του σε 20 περίπου καταστήματα τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
Έχοντας στο µυαλό τους την παραγωγή αιθέριου ελαίου από το
φυτό της λεβάντας, η Κατερίνα Γεωργιάδου και ο Βασίλης Ζαβούνης,
ξεκίνησαν το 2014 την καλλιέργεια στο χωριό Φωτολίβος στη Δράμα. Η
παραγωγή µελιού από λεβάντα προέκυψε εντελώς τυχαία, όταν µια χρονιά µε
πολλές βροχές, τοποθέτησαν µελίσσια στο χωράφι, 12 στρεµµάτων, εξ ου και
η ονοµασία της επιχείρησης, µε τις λεβάντες και εξεπλάγησαν από τη
γεύση του µελιού. Έτσι, τα σχέδια άλλαξαν στην πορεία, και τον Ιανουάριο
του 2018 έβγαλαν για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά µέλι λεβάντας, ένα
προϊόν το οποίο είναι ιδιαίτερα δηµοφιλές στη Γαλλία.
Η αγρότισσα Κατερίνα Γεωργιάδου και ο μελισσοκόμος Βασίλης Ζαβούνης, πάντρεψαν τις δουλειές τους.
«Είδαµε ότι η καλλιέργεια λεβάντας στην περιοχή µας δεν αξίζει τον κόπο, γιατί είµαστε αποµακρυσµένοι από τις περιοχές όπου καλλιεργείται οργανωµένα, εδώ να σκεφτείτε δεν είχε ούτε αποστακτήριο, ούτε µηχανές. ∆εν µας συνέφερε, η απόδοση ήταν ελάχιστη», αφηγείται στην Agrenda η Κατερίνα Γεωργιάδου. Η νεαρή αγρότισσα προέρχεται από αγροτική οικογένεια, µε τον πατέρα της να καλλιεργεί ακόµα και σήµερα αρκετά στρέµµατα µε βαµβάκι και ηλίανθο. Από την άλλη, ο Βασίλης Ζαβούνης προέρχεται από οικογένεια µε εικοσαετή εµπειρία στη µελισσοκοµία. «Εγώ έχω τα χωράφια, ο σύζυγος τα µελίσσια, και όταν παντρευτήκαµε παντρέψαµε και τις δουλειές µας», αναφέρει αστειευόµενη η ίδια.
Η παραγωγή από τα 80 περίπου µελίσσια είναι
αρκετή για την κάλυψη της ζήτησης σε επιλεγµένα καταστήµατα σε διάφορες
τουριστικές πόλεις της Ελλάδας, αλλά και στην Κύπρο και τη Γερµανία, ενώ
πέρα από το µέλι λεβάντας, η ετικέτα της επιχείρησης, «Voria Chora»,
περιλαµβάνει µέλι ανθέων µε κονιορτοποιηµένο φασκόµηλο ή εχινάκεια.
Το
καλοκαίρι το νεαρό ζευγάρι ασχολείται κυρίως με τις δουλειές στο
χωράφι, ενώ τον χειμώνα συνήθως ξεκινά η δουλειά γραφείου, που
περιλαμβάνει την προώθηση των προϊόντων τους.
Το πιο δύσκολο είναι να βρεις συνεργάτες και να προωθήσεις τα προϊόντα σου
«Καθηµερινά ασχολούµαστε µε κάτι διαφορετικό, που µπορεί να αφορά είτε το χωράφι, είτε τα µελίσσια. Το καλοκαίρι αφιερωνόµαστε περισσότερο στο χωράφι και τα µελίσσια», εξηγεί ο Βασίλης Ζαβούνης, αναφέροντας πως το κλάδεµα, η λίπανση και το ξεχορτάριασµα απασχολούν ως επί το πλείστον τα καλοκαίρια του ζευγαριού. Το χειµώνα από την άλλη, πέρα από τις προσπάθειες συντήρησης των κυψελών, που στις περιοχές της βόρειας Ελλάδας είναι ενίοτε µια διαδικασία πιο απαιτητική, ξεκινά η «δουλειά γραφείου».
«Έχει
δουλειά το να προωθήσεις τη δουλειά σου. Να βρεις συνεργάτες, να
στείλεις δείγµατα του προϊόντος, να ψάξεις τρόπους να προβληθείς. Είναι
κυρίως δουλειά γραφείου αυτό και ίσως να είναι πιο δύσκολο από τα
υπόλοιπα», εξηγεί ο ίδιος. Πίσω από το εγχείρηµα τους αυτό βέβαια,
κρύβονται δυο οικογένειες, αφού οι γονείς των δυο, βοηθούν ο καθένας στο
τοµέα του για την εξασφάλιση της παραγωγής.
Οι δύο επιχειρηματίες επένδυσαν αρκετά στην συσκευασία του προϊόντος.
Οι µέλισσες λοιπόν τρυγούν στα 12 στρέµµατα,
σπαρµένα µε λεβάντα. Τα µελίσσια προϋπήρχαν, το ίδιο και το χωράφι,
οπότε το ζευγάρι δεν χρειάστηκε να απευθυνθεί σε κάποια τράπεζα για
δανεισµό. «Επενδύσαµε όµως όλα τα χρήµατα του προγράµµατος των νέων
αγροτών στο να φτιάξουµε κάτι µοναδικό στην Ελλάδα. Κυρίως επενδύσαµε
στη συσκευασία», συνεχίζει.
Λόγω της αυξημένης συγκέντρωσης σακχάρων και φρουκτόζης, το μέλι λεβάντας υπόκειται σε ελεγχόμενη κρυστάλλωση, με μια μέθοδο που λέγεται dyce. Οι απαλοί κρύσταλλοι αφήνουν μια βελούδινη αίσθηση όταν λιώνουν στο στόμα, ενώ η κρεμώδης υφή επιτρέπει στο μέλι να απλώνεται εύκολα.
Οι καταναλωτές πάντως φαίνεται πως
ανταποκρίνονται θετικά στο προϊόν αυτό. «Η πρώτη αντίδραση είναι
ενθουσιασµός. Είναι κάτι διαφορετικό που εντυπωσιάζει, το µέλι µε τη
µορφή κρέµας. Αυτό αρέσει σε αρκετό κόσµο», είπε, ενώ παρατήρησε πως «το
προϊόν πετάει» σε καταστήµατα συνεργατών σε τουριστικές περιοχές, όπως
είναι η Μύκονος.«Μελλοντικός στόχος ένα δικό µας συσκευαστήριο και να
εξάγουµε σε περισσότερες χώρες. Να διευρυνθεί η αγορά µας» αναφέρει ο
µελισσοκόµος, εξηγώντας πως «το να κάνουµε µια µεγάλη επένδυση, µας
αποθαρρύνει, λόγω της κατάστασης στη χώρα. ∆εν υπάρχει ανάπτυξη και το
προϊόν θα κυκλοφορήσει πιο δύσκολα εδώ. Στόχος οι διεθνείς αγορές».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου