Πίσω από ένα έμβλημα, κρύβεται μια ιστορία, ένας συμβολισμός μικρός ή μεγάλος που εκφράζει χιλιάδες ή και εκατομμύρια ανθρώπους. O διαδυκτιακός χώρος SPORT 24 συγκέντρωσε τα σήματα όλων των ομάδων της Superleague και σας παρουσιάζει τον συμβολισμό τους.
ΑΕΚ
Σημαντικό σύμβολο - έμβλημα για τον ελληνισμό και την Ορθοδοξία. Ο δικέφαλος αετός της ΑΕΚ, είναι παρόμοιος με αυτόν της βυζαντινής αυτοκρατορίας με τα δύο να κεφάλια αντιπροσωπεύουν τη διπλή εξουσία του αυτοκράτορα. Η αριστερή κεφαλή (που είναι στραμμένη προς την δύση) συμβολίζει τη Ρώμη, ενώ η δεξιά (ανατολή) συμβολίζει την Κωνσταντινούπολη. Ο σταυρός και η σφαίρα στα νύχια συμβολίζουν την πνευματική και κοσμική εξουσία αντίστοιχα. Ο αετός στέκει επάνω σε δάφνινο στεφάνι. Ανάγλυφο στο οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.
Όσον αφορά το δικέφαλο της Ένωσης, πρόκειται για τον δικέφαλο Αετό της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, μαύρος σε κίτρινο φόντο με τα σύμβολα της αυτοκρατορικής εξουσίας (το ξίφος και την υδρόγειο σφαίρα), σύμβολο της Αθλητικής Ένωσης Κωνσταντινουπόλεως, του συλλόγου που ιδρύθηκε το 1924 από Έλληνες της Πόλης.
Πάντως όπως αναφέρεται σε παλαιότερα έγγραφα, η πρώτη σφραγίδα του συλλόγου, έχει ως έμβλημα τον Φοίνικα που αναγεννάται από την τέφρα του. Ο συμβολισμός προφανής για ένα σωματείο που απευθυνόταν στους πρόσφυγες.
Σημαντική πληροφορία, στη βυζαντινή εποχή, ο δικέφαλος αετός σχεδόν πάντα έφερε τα χρώματα της αυτοκρατορικής εξουσίας, που ήταν το χρυσό και το πορφυρό. Ένας μαύρος αετός σε χρυσό υπόβαθρο χρησιμοποιήθηκε σε κύκλους εκτός της αυτοκρατορικής οικογένειας, δείχνοντας την κατώτερη θέση αυτών που το χρησιμοποιούσαν, αφού ο μαύρος αετός ήταν «η σκιά» του χρυσού αετού του αυτοκράτορα.
ΠΑΟΚ
Το έμβλημα του ΠΑΟΚ είναι παρόμοιο με αυτό της ΑΕΚ αλλά με διαφορετικό συμβολισμό. Ο δικέφαλος αετός με τα κλειστά φτερά που συμβολίζει το πένθος και την προέλευση του συλλόγου και την επάνοδο της μνήμης στις ρίζες και την κληρονομιά των προσφύγων (Βυζάντιο και Κωνσταντινούπολη).
Ο Αετός κρατούσε ένα σπαθί και μία κορώνα, με τα δύο κεφάλια να ατενίζουν την Ανατολή και τη Δύση. Η διαφορά του εμβλήματος από αυτό της ΑΕΚ - που είναι και το σύμβολο της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας - είναι πως του ΠΑΟΚ έχει τα φτερά του κλειστά, σε ένδειξη του μακροχρόνιου πένθους, λόγω του ξεριζωμού από την πατρίδα. Κατά μία εκδοχή «ο αετός θα φτερουγίσει ξανά όταν έρθει η ανάκαμψη του Ελληνισμού», δεν φορά κορόνα, δεν κρατά σπαθί, κρύβει όμως μέσα του την καρδιά των προσφύγων.
ΟΣΦΠ
Λίγοι δεν ξέρουν τον δαφνοστεφανωμένο έφηβο, το έμβλημα του Ολυμπιακού. Το όνομά του ήταν έμπνευση του πρώτου αντιπροέδρου του, Νότη Καμπέρου, και συμβόλιζε την ευγενή άμιλλα και το αθλητικό ιδεώδες. Για τον ίδιο λόγο, έμβλημα της ομάδας έγινε ο δαφνοστεφανωμένος έφηβος.
Το κόκκινο, το χρώμα της φωτιάς και της γενναιότητας, και το άσπρο, της αγνότητας και της ηθικής, ήταν πρόταση του Γιάννη Ανδριανόπουλου, εκ των ιδρυτών και μεγαλύτερου αδερφού της θρυλικής πεντάδας, που αποτέλεσε τον βασικό κορμό της ομάδας.
ΠΑΟ
Απλό συμβολισμό αλλά σημαντικό, έχει το τριφύλλι του Παναθηναϊκού. Εκφράζει τη φύση, ενώ εμπνευστής του ήταν ο αθλητής και διοικητικό στέλεχος αργότερα του Συλλόγου. Το τριφύλλι αποτελεί ένα πανάρχαιο πνευματικό σύμβολο, ευρύτατα διαδεδομένο σε πολλούς λαούς του κόσμου. Συμβολίζει -μεταξύ άλλων- την ισορροπία ανάμεσα στο σώμα, την ψυχή και το πνεύμα, την καλοτυχία.
Ο Παναθηναϊκός υιοθέτησε το πράσινο τριφύλλι ως σύμβολό του το 1918, λίγα χρόνια μετά την καθιέρωση του πράσινου χρώματος στην φανέλα. Τα χρώματα του συλλόγου, το πράσινο, συμβολίζει την ελπίδα και το λευκό την ηθική και την τιμιότητα.
ΑΡΗΣ
Η ιστορία για το έμβλημα του Άρη προέρχεται μέσα από την κόντρα Θεών και ημίθεων. Ο "Θεός του πολέμου", ο οποίος βρέθηκε αμέσως απέναντι σε έναν «ημίθεο», ιδρύθηκε για συμβολικούς λόγους ανήμερα της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου. Στόχος η δημιουργία ενός δυνατού και δίκαιου σωματείου. Για τον λόγο αυτό και στο έμβλημα ο Άρης εικονίζεται με την ασπίδα του όμως δεν φέρει δόρυ και περικεφαλαία.
Στα 1914, ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, η πόλη είχε μια ελληνική ομάδα: τον Ηρακλή. Ο Ηρακλής ήταν ένας ημίθεος και η πόλη είχε ανάγκη από ένα ΘΕΟ. Τον ημίθεο μόνο ο θεός του πολέμου μπορούσε να τον δαμάσει.
ΑΕΛ
Σίγουρα όλοι γνωρίζουμε ότι σήμα της Λάρισας είναι το άλογο που έχει σηκωμένα τα δύο μπροστινά του πόδια και είναι έτοιμο για να καλπάσει. Υπάρχουν δύο εκδοχές για την έμπνευση του σήματος. Στην πρώτη εκδοχή, το σήμα της Λάρισας προήλθε από δραχμή του 395-343 π.Χ. που αποδίδεται στους Μυρμιδόνες που κατοικούσαν κατά την αρχαιότητα στην Θεσσαλία στην περιοχή της Φθίας. Σύμφωνα με τη δεύτερη, πρόκειται για το γνώρισμα της πόλης, από τα περίφημα ιπποφορβεία της στην εποχή του χαλκού.
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ
Το έμβλημα του Ατρόμητου προέρχεται από τον Νέο Αστέρα, ομάδα από την οποία ιδρύθηκε. Ο Ατρόμητος μετακινήθηκε το 1933 στο Περιστέρι που εκείνα τα χρόνια ήταν ένας απέραντος περιστερώνας και το αποκούμπι χιλιάδων προσφύγων μετά την καταστροφή της Σμύρνης. Πράγματι συγχωνεύτηκε με τον Νέο Αστέρα που διαλύθηκε και έδωσε το σύμβολο του(το αστέρι) στη φανέλα της νέας ομάδας.
Ο νέος σύλλογος, για ιστορικούς και δεοντολογικούς λόγους, δεν ήταν δυνατόν να διαγράψει το παρελθόν του και να κόψει τις ρίζες του. Συμφωνήθηκε, λοιπόν, να διατηρηθεί το όνομα του Ατρόμητου, ο Αστέρας να γίνει το έμβλημα του σωματείου, αλλά και τα χρώματά του, το άσπρο και το μπλε, χρώματα της νέας ομάδας του Περιστερίου, με πρώτο πρόεδρό της τον αδελφό του γιατρού, Ανδρέα Τσουρτσόγλου.
ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Το έμβλημα του Αστέρα Τρίπολης είναι το αστέρι χωρίς να υπάρχει κάπου ο συμβολισμός του. Το μόνο που υπάρχει ως αναφορά είναι ότι τον ονόμασαν έτσι γιατί ήταν ο Αστέρας της περιοχής και το καμάρι του Μοριά.
ΕΡΓΟΤΕΛΗΣ
Στο έμβλημα του Εργοτέλη βλέπουμε έναν ποδοσφαιριστή και γύρω από αυτόν είναι ένα δάφνινο στεφάνι που δίνανε στους νικητές στα Ολυμπιακά αγωνίσματα. Για ποιο λόγο;
Ο Εργοτέλης ήταν αθλητής που κατάγονταν από την Κνωσό και ο οποίος ενώ βρισκόταν σε εξορία στην Ιμέρα της Σικελίας από τους πολιτικούς του αντιπάλους, έλαβε μέρος και νίκησε ως Ιμεραίος αθλητής στα Ολύμπια το 472 π.χ. καθώς και στα Πύθια, τα Νέμεα και τα Ίσθμια.
ΗΡΑΚΛΗΣ
Δεν χρειάζεται κάποια εξήγηση για την ομάδα του Ηρακλή. Το γράμμα Ήτα που βρίσκεται στο έμβλημα, συμβολίζει τον ημίθεο και αποτελείται από δύο συνθετικά: «Ήρα» και «κλέος» (= δόξα, φήμη, υστεροφημία). Έμελλε, λοιπόν, ο ΗΡΑΚΛΗΣ να αποτελέσει το δίαυλο δια μέσω του οποίου θα παρέμενε αιώνια η λατρεία της Ήρας.
ΛΕΒΑΔΕΙΑΚΟΣ
Το σήμα της ομάδας έχει μπλε και πράσινες κάθετες ρίγες. Προέρχεται από τα χρώματα της Παλλεβαδειακής (πράσινο) και του Τροφωνίου (μπλε), ομάδες που ενώθηκαν προκειμένου να ιδρυθεί ο Λεβαδειακός. Κοινό χρώμα και των δύο ομάδων ήταν το λευκό, το οποίο αποτελούσε και το βασικό χρώμα της ομάδας στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του.
ΚΑΒΑΛΑ
Ο Χρήστος Μπάτσης που ήταν αρχιτέκτων μηχανικός στο επάγγελμα ήταν αυτός που σχεδίασε το καραβάκι του ΑΟΚ και αποτελεί από την ίδρυση του συλλόγου, το επίσημο έμβλημα της ομάδας. Σύμφωνα με τον εμπνευστή του εμβλήματος του ΑΟΚ, το καραβάκι είναι τριήρης, όπου τα κουπιά είναι οι ποδοσφαιριστές, το πανί η διοίκηση και ο άνεμος ο φίλαθλος κόσμος της ομάδας.
Τα τρία αυτά στοιχεία μαζί, οδηγούν το καραβάκι του ΑΟΚ στα λιμάνια που αποτελούν τους στόχους που βάζει κάθε φορά η ομάδα. Όλα αυτά ασφαλώς έχουν να κάνουν και με το γεγονός ότι η ΚΑΒΑΛΑ είναι μια παραθαλάσσια πόλη και ο κόσμος της στενά συνδεδεμένος με το υγρό στοιχείο. Το πρωτότυπο στοιχείο του εμβλήματος του ΑΟΚ υπήρχε αναρτημένο στην πόρτα του σχεδιαστηρίου του αείμνηστου ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΠΑΤΣΗ μέχρι που απεβίωσε.
ΠΑΝΘΡΑΚΙΚΟΣ
Κάποιο ειδικό συμβολισμό για την ομάδα του Πανθρακικού δεν βρήκαμε. Ωστόσο το έμβλημα της ομάδα είναι ο αναμμένος πυρσός και γενικά σαν σχέδιο συμβολίζει την αναγέννηση και την ανεξαρτησία.
ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 όταν η ομάδα άνηκε στον δήμο Ν. Σμύρνης καθιερώθηκε ένα νέο έμβλημα, επηρεασμένο από το σήμα της Μπαρτσελόνα. Σε αυτό η ασπίδα είχε ριγέ κυανέρυθρα χρώματα και στην κορυφή είχε αριστερά την ελληνική σημαία της ξηράς και δεξιά ένα κιονόκρανο ιωνικού ρυθμού σε κόκκινο φόντο, παραπέμποντας στην ελληνικότητα του σωματείου και στις ιωνικές ρίζες του. Παρόμοιο σήμα έχει ο Πανιώνιος Καλαμάτας. Επί προεδρίας Τσακίρη, η ΠΑΕ Πανιώνιος επανέφερε το κλασικό έμβλημα. Έτσι ο σύλλογος έχει ενιαίο έμβλημα σε όλα τα τμήματά του.
Το έμβλημα είναι αυτό που χρησιμοποιεί η ομάδα τώρα μια ασπίδα με τα χρώματα της ομάδας(το κυανό και το ερυθρό), που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε ποικίλες εκδηλώσεις (π.χ. στην ελληνοθωμανική ναυτική σημαία). Πάντως μετά την καταστροφή της Σμύρνης τα χρώματα για κάποιους πήρανε και διαφορετική ερμηνεία. Το ερυθρό είναι το αίμα των Ελλήνων που χύθηκε στο διωγμό και το κυανό, το χρώμα της Ελλάδας.
ΠΑΣ ΓΙΑΝΝΙΝΑ
Από τα πιο ιστορικά εμβλήματα είναι και αυτό του ΠΑΣ. Το έμβλημα του συλλόγου είναι ο Ταύρος, αρχαίο έμβλημα της Ηπείρου το οποίο απεικονιζόταν σε νόμισμα την εποχή του Κοινού των Ηπειρωτών (232-167 π.Χ.) και σίγουρα αποτέλεσε την καλύτερη επιλογή. Για το νόμισμα αυτό, ένα άργυρο δίδραχμο, η συνομοσπονδία χρησιμοποίησε σύμβολα που παραπέμπουν στον ιερό χώρο της Δωδώνης, που εκείνη την εποχή αναδεικνύεται σε κεντρικό σημείο της περιοχής. Στη κύρια όψη του νομίσματος, απεικονίζεται το ιερό ζεύγος των Δωδωναίων θεών (η Διώνη και ο Δίας), ενώ στη πίσω όψη του υπάρχει το προαναφερθέν έμβλημα.
Το έμβλημα αυτό αποτελείται από την απεικόνιση ενός ταύρου, ιερό ζώο από τα πανάρχαια χρόνια της Μεγάλης Θέας, αλλά και σύμβολο του Δια. Τον ταύρο περιστοιχίζει ένα στεφάνι βελανιδιάς (το ιερό δέντρο της Δωδώνης), ενώ υπάρχει και η επιγραφή ΑΠΕΙ ΡΩΤΑΝ (των ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ).
ΞΑΝΘΗ
Όλη η φιλοσοφία του συλλόγου και το απόσταγμα της αθλητικής σκέψης των ιδρυτών του αποτυπώνονται στο έμβλημα της Ξάνθης, με τη μορφή του Θρακιώτη φιλοσόφου, Δημόκριτου του Αβδηρίτη (460-370 π.Χ.). Οι «φρουροί των συνόρων» επηρεασμένοι, προφανώς από το καθολικό μυαλό του Αβδηρίτη φιλοσόφου, έκαναν πράξη την θεωρία του για τον άνθρωπο, ότι "η κινητήρια δύναμη της δραστηριότητας του, με την οποία τόσα και τόσα πέτυχε στην ζωή, ήταν η ανάγκη. Αυτή που τον οδήγησε στη σύσφιξη των σχέσεων του με τους άλλους ανθρώπους, ώστε να γίνει κοινωνικός και με την δημιουργία της γλώσσας, να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της Τέχνης και του Πολιτισμού".
Ο Δημόκριτος γεννήθηκε και έζησε στα Άβδηρα της Θράκης από το 460 έως το 370 π.Χ. και θεωρείται πατέρας της σύγχρονης ατομικής θεωρίας. Η ζωή του ήταν γεμάτη ταξίδια για την αναζήτηση της γνώσης. O Δημόκριτος, πέρα από τις αμέτρητες θεωρίες του, ήταν και θεμελιωτής της ηθικής αντίληψης για τη ζωή. Πίστευε πως ο σκοπός του ανθρώπου ήταν η ευτυχία, όχι μέσω των υλικών αγαθών όσο με τη γνώση του καλού, για την εσωτερική αρμονία και τη γαλήνη του. Αυτή η ανάγκη για επικοινωνία και δράση, έγινε λάβαρο της αθλητικής διαπαιδαγώγησης των Ακριτών.
Το έμβλημα της Ξάνθης που διατηρείται μέχρι και σήμερα είναι επηρεασμένο και από την εταιρεία του κ. Πανόπουλου (ΒΙΑΜΑΡ Α Ε.) Στο έμβλημα της ομάδας, διατηρήθηκαν τα στοιχεία του παλιού εμβλήματος και προστέθηκε το σήμα της αυτοκινητοβιομηχανίας Scoda.
ΑΕΚ
Σημαντικό σύμβολο - έμβλημα για τον ελληνισμό και την Ορθοδοξία. Ο δικέφαλος αετός της ΑΕΚ, είναι παρόμοιος με αυτόν της βυζαντινής αυτοκρατορίας με τα δύο να κεφάλια αντιπροσωπεύουν τη διπλή εξουσία του αυτοκράτορα. Η αριστερή κεφαλή (που είναι στραμμένη προς την δύση) συμβολίζει τη Ρώμη, ενώ η δεξιά (ανατολή) συμβολίζει την Κωνσταντινούπολη. Ο σταυρός και η σφαίρα στα νύχια συμβολίζουν την πνευματική και κοσμική εξουσία αντίστοιχα. Ο αετός στέκει επάνω σε δάφνινο στεφάνι. Ανάγλυφο στο οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.
Όσον αφορά το δικέφαλο της Ένωσης, πρόκειται για τον δικέφαλο Αετό της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, μαύρος σε κίτρινο φόντο με τα σύμβολα της αυτοκρατορικής εξουσίας (το ξίφος και την υδρόγειο σφαίρα), σύμβολο της Αθλητικής Ένωσης Κωνσταντινουπόλεως, του συλλόγου που ιδρύθηκε το 1924 από Έλληνες της Πόλης.
Πάντως όπως αναφέρεται σε παλαιότερα έγγραφα, η πρώτη σφραγίδα του συλλόγου, έχει ως έμβλημα τον Φοίνικα που αναγεννάται από την τέφρα του. Ο συμβολισμός προφανής για ένα σωματείο που απευθυνόταν στους πρόσφυγες.
Σημαντική πληροφορία, στη βυζαντινή εποχή, ο δικέφαλος αετός σχεδόν πάντα έφερε τα χρώματα της αυτοκρατορικής εξουσίας, που ήταν το χρυσό και το πορφυρό. Ένας μαύρος αετός σε χρυσό υπόβαθρο χρησιμοποιήθηκε σε κύκλους εκτός της αυτοκρατορικής οικογένειας, δείχνοντας την κατώτερη θέση αυτών που το χρησιμοποιούσαν, αφού ο μαύρος αετός ήταν «η σκιά» του χρυσού αετού του αυτοκράτορα.
ΠΑΟΚ
Το έμβλημα του ΠΑΟΚ είναι παρόμοιο με αυτό της ΑΕΚ αλλά με διαφορετικό συμβολισμό. Ο δικέφαλος αετός με τα κλειστά φτερά που συμβολίζει το πένθος και την προέλευση του συλλόγου και την επάνοδο της μνήμης στις ρίζες και την κληρονομιά των προσφύγων (Βυζάντιο και Κωνσταντινούπολη).
Ο Αετός κρατούσε ένα σπαθί και μία κορώνα, με τα δύο κεφάλια να ατενίζουν την Ανατολή και τη Δύση. Η διαφορά του εμβλήματος από αυτό της ΑΕΚ - που είναι και το σύμβολο της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας - είναι πως του ΠΑΟΚ έχει τα φτερά του κλειστά, σε ένδειξη του μακροχρόνιου πένθους, λόγω του ξεριζωμού από την πατρίδα. Κατά μία εκδοχή «ο αετός θα φτερουγίσει ξανά όταν έρθει η ανάκαμψη του Ελληνισμού», δεν φορά κορόνα, δεν κρατά σπαθί, κρύβει όμως μέσα του την καρδιά των προσφύγων.
ΟΣΦΠ
Λίγοι δεν ξέρουν τον δαφνοστεφανωμένο έφηβο, το έμβλημα του Ολυμπιακού. Το όνομά του ήταν έμπνευση του πρώτου αντιπροέδρου του, Νότη Καμπέρου, και συμβόλιζε την ευγενή άμιλλα και το αθλητικό ιδεώδες. Για τον ίδιο λόγο, έμβλημα της ομάδας έγινε ο δαφνοστεφανωμένος έφηβος.
Το κόκκινο, το χρώμα της φωτιάς και της γενναιότητας, και το άσπρο, της αγνότητας και της ηθικής, ήταν πρόταση του Γιάννη Ανδριανόπουλου, εκ των ιδρυτών και μεγαλύτερου αδερφού της θρυλικής πεντάδας, που αποτέλεσε τον βασικό κορμό της ομάδας.
ΠΑΟ
Απλό συμβολισμό αλλά σημαντικό, έχει το τριφύλλι του Παναθηναϊκού. Εκφράζει τη φύση, ενώ εμπνευστής του ήταν ο αθλητής και διοικητικό στέλεχος αργότερα του Συλλόγου. Το τριφύλλι αποτελεί ένα πανάρχαιο πνευματικό σύμβολο, ευρύτατα διαδεδομένο σε πολλούς λαούς του κόσμου. Συμβολίζει -μεταξύ άλλων- την ισορροπία ανάμεσα στο σώμα, την ψυχή και το πνεύμα, την καλοτυχία.
Ο Παναθηναϊκός υιοθέτησε το πράσινο τριφύλλι ως σύμβολό του το 1918, λίγα χρόνια μετά την καθιέρωση του πράσινου χρώματος στην φανέλα. Τα χρώματα του συλλόγου, το πράσινο, συμβολίζει την ελπίδα και το λευκό την ηθική και την τιμιότητα.
ΑΡΗΣ
Η ιστορία για το έμβλημα του Άρη προέρχεται μέσα από την κόντρα Θεών και ημίθεων. Ο "Θεός του πολέμου", ο οποίος βρέθηκε αμέσως απέναντι σε έναν «ημίθεο», ιδρύθηκε για συμβολικούς λόγους ανήμερα της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου. Στόχος η δημιουργία ενός δυνατού και δίκαιου σωματείου. Για τον λόγο αυτό και στο έμβλημα ο Άρης εικονίζεται με την ασπίδα του όμως δεν φέρει δόρυ και περικεφαλαία.
Στα 1914, ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, η πόλη είχε μια ελληνική ομάδα: τον Ηρακλή. Ο Ηρακλής ήταν ένας ημίθεος και η πόλη είχε ανάγκη από ένα ΘΕΟ. Τον ημίθεο μόνο ο θεός του πολέμου μπορούσε να τον δαμάσει.
ΑΕΛ
Σίγουρα όλοι γνωρίζουμε ότι σήμα της Λάρισας είναι το άλογο που έχει σηκωμένα τα δύο μπροστινά του πόδια και είναι έτοιμο για να καλπάσει. Υπάρχουν δύο εκδοχές για την έμπνευση του σήματος. Στην πρώτη εκδοχή, το σήμα της Λάρισας προήλθε από δραχμή του 395-343 π.Χ. που αποδίδεται στους Μυρμιδόνες που κατοικούσαν κατά την αρχαιότητα στην Θεσσαλία στην περιοχή της Φθίας. Σύμφωνα με τη δεύτερη, πρόκειται για το γνώρισμα της πόλης, από τα περίφημα ιπποφορβεία της στην εποχή του χαλκού.
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ
Το έμβλημα του Ατρόμητου προέρχεται από τον Νέο Αστέρα, ομάδα από την οποία ιδρύθηκε. Ο Ατρόμητος μετακινήθηκε το 1933 στο Περιστέρι που εκείνα τα χρόνια ήταν ένας απέραντος περιστερώνας και το αποκούμπι χιλιάδων προσφύγων μετά την καταστροφή της Σμύρνης. Πράγματι συγχωνεύτηκε με τον Νέο Αστέρα που διαλύθηκε και έδωσε το σύμβολο του(το αστέρι) στη φανέλα της νέας ομάδας.
Ο νέος σύλλογος, για ιστορικούς και δεοντολογικούς λόγους, δεν ήταν δυνατόν να διαγράψει το παρελθόν του και να κόψει τις ρίζες του. Συμφωνήθηκε, λοιπόν, να διατηρηθεί το όνομα του Ατρόμητου, ο Αστέρας να γίνει το έμβλημα του σωματείου, αλλά και τα χρώματά του, το άσπρο και το μπλε, χρώματα της νέας ομάδας του Περιστερίου, με πρώτο πρόεδρό της τον αδελφό του γιατρού, Ανδρέα Τσουρτσόγλου.
ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Το έμβλημα του Αστέρα Τρίπολης είναι το αστέρι χωρίς να υπάρχει κάπου ο συμβολισμός του. Το μόνο που υπάρχει ως αναφορά είναι ότι τον ονόμασαν έτσι γιατί ήταν ο Αστέρας της περιοχής και το καμάρι του Μοριά.
ΕΡΓΟΤΕΛΗΣ
Στο έμβλημα του Εργοτέλη βλέπουμε έναν ποδοσφαιριστή και γύρω από αυτόν είναι ένα δάφνινο στεφάνι που δίνανε στους νικητές στα Ολυμπιακά αγωνίσματα. Για ποιο λόγο;
Ο Εργοτέλης ήταν αθλητής που κατάγονταν από την Κνωσό και ο οποίος ενώ βρισκόταν σε εξορία στην Ιμέρα της Σικελίας από τους πολιτικούς του αντιπάλους, έλαβε μέρος και νίκησε ως Ιμεραίος αθλητής στα Ολύμπια το 472 π.χ. καθώς και στα Πύθια, τα Νέμεα και τα Ίσθμια.
ΗΡΑΚΛΗΣ
Δεν χρειάζεται κάποια εξήγηση για την ομάδα του Ηρακλή. Το γράμμα Ήτα που βρίσκεται στο έμβλημα, συμβολίζει τον ημίθεο και αποτελείται από δύο συνθετικά: «Ήρα» και «κλέος» (= δόξα, φήμη, υστεροφημία). Έμελλε, λοιπόν, ο ΗΡΑΚΛΗΣ να αποτελέσει το δίαυλο δια μέσω του οποίου θα παρέμενε αιώνια η λατρεία της Ήρας.
ΛΕΒΑΔΕΙΑΚΟΣ
Το σήμα της ομάδας έχει μπλε και πράσινες κάθετες ρίγες. Προέρχεται από τα χρώματα της Παλλεβαδειακής (πράσινο) και του Τροφωνίου (μπλε), ομάδες που ενώθηκαν προκειμένου να ιδρυθεί ο Λεβαδειακός. Κοινό χρώμα και των δύο ομάδων ήταν το λευκό, το οποίο αποτελούσε και το βασικό χρώμα της ομάδας στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του.
ΚΑΒΑΛΑ
Ο Χρήστος Μπάτσης που ήταν αρχιτέκτων μηχανικός στο επάγγελμα ήταν αυτός που σχεδίασε το καραβάκι του ΑΟΚ και αποτελεί από την ίδρυση του συλλόγου, το επίσημο έμβλημα της ομάδας. Σύμφωνα με τον εμπνευστή του εμβλήματος του ΑΟΚ, το καραβάκι είναι τριήρης, όπου τα κουπιά είναι οι ποδοσφαιριστές, το πανί η διοίκηση και ο άνεμος ο φίλαθλος κόσμος της ομάδας.
Τα τρία αυτά στοιχεία μαζί, οδηγούν το καραβάκι του ΑΟΚ στα λιμάνια που αποτελούν τους στόχους που βάζει κάθε φορά η ομάδα. Όλα αυτά ασφαλώς έχουν να κάνουν και με το γεγονός ότι η ΚΑΒΑΛΑ είναι μια παραθαλάσσια πόλη και ο κόσμος της στενά συνδεδεμένος με το υγρό στοιχείο. Το πρωτότυπο στοιχείο του εμβλήματος του ΑΟΚ υπήρχε αναρτημένο στην πόρτα του σχεδιαστηρίου του αείμνηστου ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΠΑΤΣΗ μέχρι που απεβίωσε.
ΠΑΝΘΡΑΚΙΚΟΣ
Κάποιο ειδικό συμβολισμό για την ομάδα του Πανθρακικού δεν βρήκαμε. Ωστόσο το έμβλημα της ομάδα είναι ο αναμμένος πυρσός και γενικά σαν σχέδιο συμβολίζει την αναγέννηση και την ανεξαρτησία.
ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 όταν η ομάδα άνηκε στον δήμο Ν. Σμύρνης καθιερώθηκε ένα νέο έμβλημα, επηρεασμένο από το σήμα της Μπαρτσελόνα. Σε αυτό η ασπίδα είχε ριγέ κυανέρυθρα χρώματα και στην κορυφή είχε αριστερά την ελληνική σημαία της ξηράς και δεξιά ένα κιονόκρανο ιωνικού ρυθμού σε κόκκινο φόντο, παραπέμποντας στην ελληνικότητα του σωματείου και στις ιωνικές ρίζες του. Παρόμοιο σήμα έχει ο Πανιώνιος Καλαμάτας. Επί προεδρίας Τσακίρη, η ΠΑΕ Πανιώνιος επανέφερε το κλασικό έμβλημα. Έτσι ο σύλλογος έχει ενιαίο έμβλημα σε όλα τα τμήματά του.
Το έμβλημα είναι αυτό που χρησιμοποιεί η ομάδα τώρα μια ασπίδα με τα χρώματα της ομάδας(το κυανό και το ερυθρό), που χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε ποικίλες εκδηλώσεις (π.χ. στην ελληνοθωμανική ναυτική σημαία). Πάντως μετά την καταστροφή της Σμύρνης τα χρώματα για κάποιους πήρανε και διαφορετική ερμηνεία. Το ερυθρό είναι το αίμα των Ελλήνων που χύθηκε στο διωγμό και το κυανό, το χρώμα της Ελλάδας.
ΠΑΣ ΓΙΑΝΝΙΝΑ
Από τα πιο ιστορικά εμβλήματα είναι και αυτό του ΠΑΣ. Το έμβλημα του συλλόγου είναι ο Ταύρος, αρχαίο έμβλημα της Ηπείρου το οποίο απεικονιζόταν σε νόμισμα την εποχή του Κοινού των Ηπειρωτών (232-167 π.Χ.) και σίγουρα αποτέλεσε την καλύτερη επιλογή. Για το νόμισμα αυτό, ένα άργυρο δίδραχμο, η συνομοσπονδία χρησιμοποίησε σύμβολα που παραπέμπουν στον ιερό χώρο της Δωδώνης, που εκείνη την εποχή αναδεικνύεται σε κεντρικό σημείο της περιοχής. Στη κύρια όψη του νομίσματος, απεικονίζεται το ιερό ζεύγος των Δωδωναίων θεών (η Διώνη και ο Δίας), ενώ στη πίσω όψη του υπάρχει το προαναφερθέν έμβλημα.
Το έμβλημα αυτό αποτελείται από την απεικόνιση ενός ταύρου, ιερό ζώο από τα πανάρχαια χρόνια της Μεγάλης Θέας, αλλά και σύμβολο του Δια. Τον ταύρο περιστοιχίζει ένα στεφάνι βελανιδιάς (το ιερό δέντρο της Δωδώνης), ενώ υπάρχει και η επιγραφή ΑΠΕΙ ΡΩΤΑΝ (των ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ).
ΞΑΝΘΗ
Όλη η φιλοσοφία του συλλόγου και το απόσταγμα της αθλητικής σκέψης των ιδρυτών του αποτυπώνονται στο έμβλημα της Ξάνθης, με τη μορφή του Θρακιώτη φιλοσόφου, Δημόκριτου του Αβδηρίτη (460-370 π.Χ.). Οι «φρουροί των συνόρων» επηρεασμένοι, προφανώς από το καθολικό μυαλό του Αβδηρίτη φιλοσόφου, έκαναν πράξη την θεωρία του για τον άνθρωπο, ότι "η κινητήρια δύναμη της δραστηριότητας του, με την οποία τόσα και τόσα πέτυχε στην ζωή, ήταν η ανάγκη. Αυτή που τον οδήγησε στη σύσφιξη των σχέσεων του με τους άλλους ανθρώπους, ώστε να γίνει κοινωνικός και με την δημιουργία της γλώσσας, να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της Τέχνης και του Πολιτισμού".
Ο Δημόκριτος γεννήθηκε και έζησε στα Άβδηρα της Θράκης από το 460 έως το 370 π.Χ. και θεωρείται πατέρας της σύγχρονης ατομικής θεωρίας. Η ζωή του ήταν γεμάτη ταξίδια για την αναζήτηση της γνώσης. O Δημόκριτος, πέρα από τις αμέτρητες θεωρίες του, ήταν και θεμελιωτής της ηθικής αντίληψης για τη ζωή. Πίστευε πως ο σκοπός του ανθρώπου ήταν η ευτυχία, όχι μέσω των υλικών αγαθών όσο με τη γνώση του καλού, για την εσωτερική αρμονία και τη γαλήνη του. Αυτή η ανάγκη για επικοινωνία και δράση, έγινε λάβαρο της αθλητικής διαπαιδαγώγησης των Ακριτών.
Το έμβλημα της Ξάνθης που διατηρείται μέχρι και σήμερα είναι επηρεασμένο και από την εταιρεία του κ. Πανόπουλου (ΒΙΑΜΑΡ Α Ε.) Στο έμβλημα της ομάδας, διατηρήθηκαν τα στοιχεία του παλιού εμβλήματος και προστέθηκε το σήμα της αυτοκινητοβιομηχανίας Scoda.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου