Γύρη και βασιλικός πολτός αποκτούν κανόνες εμπορίας και μπαίνουν στο δρόμο για την ένταξή τους σε επενδυτικές δράσεις
15/12/2014
Την ένταξη της γύρης και του βασιλικού πολτού στον Κώδικα Τροφίµων και Ποτών µε σκοπό την θέσπιση κανόνων ως προς την παραγωγή και την προώθησή τους, και την επερχόµενη υπογραφή απόφασης για την πρόσθεση των κηραλοιφών στα προϊόντα οικοτεχνίας, ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Πάρις Κουκουλόπουλος, σε οµιλία του στο 6ου Φεστιβάλ Ελληνικού Μελιού, στις 5 ∆εκεµβρίου.
Συγκεκριµένα στο πλαίσιο των εγκαινίων του Φεστιβάλ, σύµφωνα µε τον αναπληρωτή Υπουργό, στα «σκαριά» βρίσκεται η υπογραφή υπουργικής απόφασης, σύµφωνα µε την οποία, πέρα από το µέλι, τη γύρη, τον βασιλικό πολτό και την πρόπολη θα ενταχθούν και οι κηραλοιφές στην οικοτεχνία.
∆ηλαδή θα δοθεί η δυνατότητα στον αγρότη να συσκευάζει και να προωθεί ο ίδιος το συγκεκριµένο προϊόν, µέσω τοπικών αγορών, σύµφωνα µε τη νέα νοµοθεσία περί farmers market και οικοτεχνίας.
Παράλληλα προανήγγειλε την ένταξη της γύρης και του βασιλικού πολτού στον Κώδικα Τροφίµων και Ποτών, ώστε να θεσπιστούν διατάξεις ως προς την εµπορία-διακίνηση και διάθεση των εν λόγω προϊόντων και να ανοίξει ο δρόµος για την ένταξή τους σε επενδυτικά προγράµµατα µελισσοκοµίας.
Από το 2014 έως το 2016
Τέλος ανέφερε τις ενισχύσεις τριετίας του προγράµµατος «Βελτίωσης των Συνθηκών Παραγωγής και Εµπορίας των Προϊόντων της Μελισσοκοµίας» για τα έτη 2014 έως 2016 για τις οποίες έχουν εγκριθεί ποσά ύψους 17 εκατ. ευρώ για δράσεις όπως:
-µετακίνηση των κυψελών,
-αντικατάσταση των παλιών και φθαρµένων κυψελών µε νέες,
-λειτουργία των Κέντρων Μελισσοκοµίας,
-ανάλυση µελιού,
-ταχύρρυθµες εκπαιδεύσεις και
-πρόγραµµα πρωτοβουλιών από τους µελισσοκοµικούς συνεταιρισµούς στα µικρά νησιά του Αιγαίου.
Η Μελισσοκομία στη νέα Περίοδο
Την εκτίµησή τους για τις προοπτικές ενίσχυσης µελισσοκόµων και µελισσοκοµικών φορέων µέσω των νέων επενδυτικών µέτρων του Προγράµµατος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, παρουσίασε συνοπτικά ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ, Μιχάλης Σµύρης, στα πλαίσια παράλληλης εκδήλωσης του Φεστιβάλ Μελιού στις 7 ∆εκεµβρίου.
Συνοπτικά, σύµφωνα µε τον ίδιο, από τη νέα προγραµµατική περίοδο ο κλάδος της µελισσοκοµίας µπορεί να επωφεληθεί από τα εξής Μέτρα:
-Υποµέτρο 4.1 Επενδύσεις σε γεωργικές εκµεταλλεύσεις . Αποτελεί συνέχεια των Σχεδίων Βελτίωσης της τρέχουσας περιόδους, όπου προβλέπονται δράσεις για επενδύσεις στις µελισσοκοµικές εκµεταλλεύσεις και ενίσχυσης δαπανών αγοράς µελισσοσµηνών.
-Υποµέτρο 4.2.1 Επενδύσεις στη µεταποίηση εµπορία και /ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων: Προβλέπονται δράσεις για επενδύσεις στις εγκαταστάσεις τυποποίησης/επεξεργασίας µελιού µε ποσοστά επιχορήγησης 40%, 50%, 75%.
-Υποµέτρο 4.2.2 Επενδύσεις στη µεταποίηση εµπορία και /ή ανάπτυξη µη γεωργικών προϊόντων: Ενίσχυση για τη δηµιουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας προϊόντων κυψέλης (γύρη, πρόπολη, βασιλικός πολτός).
-Υποµέτρο 4.4 Στήριξη για µη παραγωγικές επενδύσεις σε υποδοµές που συνδέονται µε την επίτευξη γεωργοπεριβαλλοντικών και κλιµατικών στόχων: Καλύπτει την αγορά και εγκατάσταση ηλεκτροφόρου περίφραξης για τη µελισσοκοµία µε επιχορήγηση 80% για ατοµικές και 100% για συλλογικές περιφράξεις.
Ιστορίες µελιού στο Φάληρο
Το επώνυµο ελληνικό µέλι και τα προϊόντα κυψέλης είχαν την τιµητική τους στο 6ο Φεστιβάλ Ελληνικού Μελιού και Προϊόντων Μέλισσας µε τη συµµετοχή περισσότερων από 150 παραγωγών και 12.000 επισκέπτες, σύµφωνα µε τα στοιχεία του διοργανωτή Ευρωπαϊκού Οργανισµού Στρατηγικού Σχεδιασµού. Έντονη ήταν η παρουσία του κοινού και ιδιαίτερα των µελισσοκόµων που επισκέφθηκαν την έκθεση, γεύτηκαν αγνά προϊόντα µε βάση το µέλι, γλυκίσµατα και παραδοσιακά εδέσµατα από περιοχές όπως η Βυτίνα, η Κρήτη, η Μάνη, η Πιερία, η Αµοργός και η Κέα και παρακολούθησε το πλούσιο πρόγραµµα οµιλιών από επιστήµονες, γεωπόνους, διατροφολόγους και ερευνητές της µελισσοκοµίας. Η ενότητα εξοπλισµού και µηχανηµάτων µελισσοκοµίας εκπροσωπήθηκε από γνωστές εταιρείες του κλάδου.
Branding και συσκευασία
Την ύπαρξη κενού στις υποδοµές και το marketing των µελισσοκοµικών επιχειρήσεων που επικεντρώνονται µόνο στην παραγωγή διαπίστωσε η Φρειδερίκη Γκουλιαδίτη από το Κέντρο Μελισσοκοµίας του ΠΑΣΕΓΕΣ, κατά τη διάρκεια της οµιλίας της το Σάββατο 6 ∆εκεµβρίου. Η κυρία Γκουλιαδίτη πρότεινε τη χάραξη µιας στρατηγικής που θα αναδείξει την αξία των προϊόντων µελισσοκοµίας, µε ένα ελληνικό brand name και στόχο αγορές niche. Επίσης, ανέφερε την ανάγκη για βελτίωση της τυποποίησης και συσκευασίας µε πρωτότυπες και καινοτόµες συσκευασίες που θα βοηθήσουν στην προώθηση των προϊόντων µελιού και κατέληξε πως θα πρέπει να διεξαχθεί έρευνα για τις αγορές που απευθύνονται οι εξαγωγές και ενίσχυση της επιχειρηµατικότητας µε µικρά
Σχέδια Βελτίωσης.
Απαιτητική η διεθνοποίηση του εγχώριου μελιού
Μακρύ είναι το ταξίδι που πρέπει να πραγµατοποιήσει το µέλι για να οδηγηθεί στις αγορές του εξωτερικού, όπου όµως διαγράφονται σηµαντικές προοπτικές για τους Έλληνες παραγωγούς, σύµφωνα µε τα στοιχεία που παρέθεσε ο Γιάννης Κατσένιος MSc Agriculturist, Agricultural & Beekeeiping Manager της Apivita, στην παρουσίασή του µε θέµα «∆ιεθνοποίηση Ελληνικών Brand Μελισσοκοµικών Προϊόντων». Μάλιστα όπως ο ίδιος ανέφερε, η Apivita έχει προχωρήσει σε εξαγωγές προϊόντων µελισσοκοµίας σε πάνω από 14 χώρες, ενώ συγκεκριµένα, αγορές που εµφανίζουν ευκαιρίες είναι αυτές της Γερµανίας, Ρωσίας, Ιαπωνίας, Αµερικής και Αγγλίας.
Σε ό,τι αφορά την ίδια την Apivita, ο κ. Κατσένιος ανέφερε ότι η εταιρεία που ασχολείται µε την µέλισσα και την βιώσιµη µελισσοκοµία είναι η Apigea, που διατηρεί δικό της σµήνος µε πάνω από 200 κυψέλες, ενώ ένα σµήνος 1.000 κυψελών συνεργατών την προµηθεύει µε µελισσοκοµικά προϊόντα. Ιδιαίτερη µνεία έκανε τέλος ο οµιλητής για την ιδιαίτερη συµβολή και σε αυτόν τον τοµέα των συνεργασιών της Apivita µε τα ελληνικά πανεπιστήµια.
Επιμέλεια: Eλένη Ιωάννου και Γιώργος Κοντονής
Από το 2014 έως το 2016
Τέλος ανέφερε τις ενισχύσεις τριετίας του προγράµµατος «Βελτίωσης των Συνθηκών Παραγωγής και Εµπορίας των Προϊόντων της Μελισσοκοµίας» για τα έτη 2014 έως 2016 για τις οποίες έχουν εγκριθεί ποσά ύψους 17 εκατ. ευρώ για δράσεις όπως:
-µετακίνηση των κυψελών,
-αντικατάσταση των παλιών και φθαρµένων κυψελών µε νέες,
-λειτουργία των Κέντρων Μελισσοκοµίας,
-ανάλυση µελιού,
-ταχύρρυθµες εκπαιδεύσεις και
-πρόγραµµα πρωτοβουλιών από τους µελισσοκοµικούς συνεταιρισµούς στα µικρά νησιά του Αιγαίου.
Η Μελισσοκομία στη νέα Περίοδο
Την εκτίµησή τους για τις προοπτικές ενίσχυσης µελισσοκόµων και µελισσοκοµικών φορέων µέσω των νέων επενδυτικών µέτρων του Προγράµµατος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, παρουσίασε συνοπτικά ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ, Μιχάλης Σµύρης, στα πλαίσια παράλληλης εκδήλωσης του Φεστιβάλ Μελιού στις 7 ∆εκεµβρίου.
Συνοπτικά, σύµφωνα µε τον ίδιο, από τη νέα προγραµµατική περίοδο ο κλάδος της µελισσοκοµίας µπορεί να επωφεληθεί από τα εξής Μέτρα:
-Υποµέτρο 4.1 Επενδύσεις σε γεωργικές εκµεταλλεύσεις . Αποτελεί συνέχεια των Σχεδίων Βελτίωσης της τρέχουσας περιόδους, όπου προβλέπονται δράσεις για επενδύσεις στις µελισσοκοµικές εκµεταλλεύσεις και ενίσχυσης δαπανών αγοράς µελισσοσµηνών.
-Υποµέτρο 4.2.1 Επενδύσεις στη µεταποίηση εµπορία και /ή ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων: Προβλέπονται δράσεις για επενδύσεις στις εγκαταστάσεις τυποποίησης/επεξεργασίας µελιού µε ποσοστά επιχορήγησης 40%, 50%, 75%.
-Υποµέτρο 4.2.2 Επενδύσεις στη µεταποίηση εµπορία και /ή ανάπτυξη µη γεωργικών προϊόντων: Ενίσχυση για τη δηµιουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας προϊόντων κυψέλης (γύρη, πρόπολη, βασιλικός πολτός).
-Υποµέτρο 4.4 Στήριξη για µη παραγωγικές επενδύσεις σε υποδοµές που συνδέονται µε την επίτευξη γεωργοπεριβαλλοντικών και κλιµατικών στόχων: Καλύπτει την αγορά και εγκατάσταση ηλεκτροφόρου περίφραξης για τη µελισσοκοµία µε επιχορήγηση 80% για ατοµικές και 100% για συλλογικές περιφράξεις.
Ιστορίες µελιού στο Φάληρο
Το επώνυµο ελληνικό µέλι και τα προϊόντα κυψέλης είχαν την τιµητική τους στο 6ο Φεστιβάλ Ελληνικού Μελιού και Προϊόντων Μέλισσας µε τη συµµετοχή περισσότερων από 150 παραγωγών και 12.000 επισκέπτες, σύµφωνα µε τα στοιχεία του διοργανωτή Ευρωπαϊκού Οργανισµού Στρατηγικού Σχεδιασµού. Έντονη ήταν η παρουσία του κοινού και ιδιαίτερα των µελισσοκόµων που επισκέφθηκαν την έκθεση, γεύτηκαν αγνά προϊόντα µε βάση το µέλι, γλυκίσµατα και παραδοσιακά εδέσµατα από περιοχές όπως η Βυτίνα, η Κρήτη, η Μάνη, η Πιερία, η Αµοργός και η Κέα και παρακολούθησε το πλούσιο πρόγραµµα οµιλιών από επιστήµονες, γεωπόνους, διατροφολόγους και ερευνητές της µελισσοκοµίας. Η ενότητα εξοπλισµού και µηχανηµάτων µελισσοκοµίας εκπροσωπήθηκε από γνωστές εταιρείες του κλάδου.
Branding και συσκευασία
Την ύπαρξη κενού στις υποδοµές και το marketing των µελισσοκοµικών επιχειρήσεων που επικεντρώνονται µόνο στην παραγωγή διαπίστωσε η Φρειδερίκη Γκουλιαδίτη από το Κέντρο Μελισσοκοµίας του ΠΑΣΕΓΕΣ, κατά τη διάρκεια της οµιλίας της το Σάββατο 6 ∆εκεµβρίου. Η κυρία Γκουλιαδίτη πρότεινε τη χάραξη µιας στρατηγικής που θα αναδείξει την αξία των προϊόντων µελισσοκοµίας, µε ένα ελληνικό brand name και στόχο αγορές niche. Επίσης, ανέφερε την ανάγκη για βελτίωση της τυποποίησης και συσκευασίας µε πρωτότυπες και καινοτόµες συσκευασίες που θα βοηθήσουν στην προώθηση των προϊόντων µελιού και κατέληξε πως θα πρέπει να διεξαχθεί έρευνα για τις αγορές που απευθύνονται οι εξαγωγές και ενίσχυση της επιχειρηµατικότητας µε µικρά
Σχέδια Βελτίωσης.
Απαιτητική η διεθνοποίηση του εγχώριου μελιού
Μακρύ είναι το ταξίδι που πρέπει να πραγµατοποιήσει το µέλι για να οδηγηθεί στις αγορές του εξωτερικού, όπου όµως διαγράφονται σηµαντικές προοπτικές για τους Έλληνες παραγωγούς, σύµφωνα µε τα στοιχεία που παρέθεσε ο Γιάννης Κατσένιος MSc Agriculturist, Agricultural & Beekeeiping Manager της Apivita, στην παρουσίασή του µε θέµα «∆ιεθνοποίηση Ελληνικών Brand Μελισσοκοµικών Προϊόντων». Μάλιστα όπως ο ίδιος ανέφερε, η Apivita έχει προχωρήσει σε εξαγωγές προϊόντων µελισσοκοµίας σε πάνω από 14 χώρες, ενώ συγκεκριµένα, αγορές που εµφανίζουν ευκαιρίες είναι αυτές της Γερµανίας, Ρωσίας, Ιαπωνίας, Αµερικής και Αγγλίας.
Σε ό,τι αφορά την ίδια την Apivita, ο κ. Κατσένιος ανέφερε ότι η εταιρεία που ασχολείται µε την µέλισσα και την βιώσιµη µελισσοκοµία είναι η Apigea, που διατηρεί δικό της σµήνος µε πάνω από 200 κυψέλες, ενώ ένα σµήνος 1.000 κυψελών συνεργατών την προµηθεύει µε µελισσοκοµικά προϊόντα. Ιδιαίτερη µνεία έκανε τέλος ο οµιλητής για την ιδιαίτερη συµβολή και σε αυτόν τον τοµέα των συνεργασιών της Apivita µε τα ελληνικά πανεπιστήµια.
Επιμέλεια: Eλένη Ιωάννου και Γιώργος Κοντονής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου